Mrs Dalloway







Det blev ju att antal timmar på biblioteket denna eftermiddag. Det var härligt att kliva upp för dem välbekanta trappstegen, höra dem ljuvliga tonerna av prassel och viskande och känna lukten av bokryggar och ark fyllda med historier.
Jag satt på min plats vid fönstret med fyra böcker i knät och läste, lyssnade och såg ut på vårt kalla snölandskap.


Bibliotekets maskiner krånglade, en irriterande ringsignal hördes och en lampa flimrade envist i taket...men förutom dessa små pettitesser så var det precis som det skulle.
Jag kände mig hemma, jag kände mig fri.
Jag lät mig försvinna iväg i sorgliga historier och spännande livsöden tills den mån att jag hann med en promenad nedför avenyn med en cigg i handen och en del av Oscar Wildes ord fortfarande surrandes innanför pannbenet.




Nåväl en av de böcker som fick följa med mig hem var en biografi om Virginia Woolf, full med bilder och underbara detaljer, hennes egna underbara uttalanden och författarens kommentarer. Ska låta mig förföras av den tills mina ögon inte orkar mer för ikväll.




Annat som fick följa med mig hem var en liten söt bok av Anna Gavalda som jag avgudar,
en samling med krönikor, historier och citat från Oscar Wilde samt en bok vid namn "om inte" skriven av Carol Shields som jag tänkte ge en chans.
Omdömen kommer självklart allteftersom.

Bild;Google

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Bloggpunkten.se
Bloggerfy Splinx
Bloggerfy Splinx